RTU ZINĀTNIEKI PIEDĀVĀ STIPRINĀT ASFALTU, TAJĀ IESTRĀDĀJOT LIETOTAS RIEPAS

Raksta autors: RTU Sabiedrisko attiecību departaments
Publikācijas datums: 23.03.2021.
www.rtu.lv

Kā dzīvot zaļāk un ļaut vecajām riepām atgriezties tur, kur tās nodeldētas, – uz auto ceļiem, stiprinot ceļu segumu, savu risinājumu piedāvā Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) zinātnieki, izstrādājot inovatīvu recepti bitumenam – līmei, kas asfaltbetonā kopā satur šķembas. Par inovāciju 21. martā stāsta Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums «Panorāma».

Parasti bitumenam pievieno specifiskus polimērus, lai asfalta segums būtu noturīgāks pret plaisām un risām, taču BIF zinātnieki polimēru piedāvā aizstāt vai kombinēt ar gumijas granulām, ko iegūst, pārstrādājot nolietotas riepas. Pētījumi rāda, ka ar gumiju modificēts bitumens kvalitātes ziņā ir konkurētspējīgs.

Gumija ir elastīga, tāpēc, «piepildot bitumenu ar gumijas granulām, mēs ļaujam bitumenam kļūt elastīgam. Tas nozīmē, ka ceļu segums būs risu noturīgs. Automobilis to noslogos, tas radīs mazliet deformācijas, bet atleks atpakaļ, un risa neveidosies,» skaidro BIF vadošais pētnieks Viktors Haritonovs.

Veco riepu granulas arī ir daudz lētāks materiāls nekā polimērs, kas arī ir būtisks un konkurētspējīgs apstāklis, izvēloties bitumena sastāvdaļas. Pie tam, pārstrādājot veco riepu kalnus un dodot riepām atkal jaunas dzīves iespēju, iespējams vidi padarīt zaļāku un saimniekošanu – ilgtspējīgāku.

RTU pētījumu veic kopā ar Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociāciju, un jau šovasar kādā ceļa posmā eksperimentālā kārtā varētu ieklāt asfaltbetonu, kura sastāvā iestrādātas gumijas granulas no vecām riepām.