Lidaparātu drošības pētījumi

Uzņēmums «Aviatest LNK» sadarbībā ar RTU Aeronautikas institūta zinātniekiem veic lidaparātu stiprības un drošuma pētījumus.

Lai noteiktu, cik drošs un izturīgs ir lidaparāts, nav nepieciešams veikt sarežģītu lidojumu sēriju un riskēt ar pilota dzīvību. Tepat Rīgā atrodas laboratorija, kurā testē lidmašīnu detaļas un pat veselas lidmašīnas un helikopterus, izmantojot nesagraujošās kontroles metodes.

Kā stāsta RTU Aeronautikas institūta p.i. Aleksandrs Urbahs, visi šie izmēģinājumi ir paredzēti tieši tam, lai noskaidrotu, cik dzīvotspējīga būs lidmašīna, un kādi defekti ir iespējami nākotnē reālā ekspluatācijā. Veicot pētījumus, ir iespējams paredzēt, kad sāksies korpusa sagraušana, lai laikus varētu ieplānot tā remontu.

Kopš 2003.gada uzņēmuma «Aviatest» laboratorijā atrodas pasaulē lielākais helikopters – MI 26. Tā līdzinieki piedalās ANO humānās palīdzības misijās visā pasaulē, bet Rīgā esošā lidaparāta uzdevums ir kalpot tā tehniskās izpētes nolūkiem. Speciālisti imitē reālu lidojumu ar reālu kravu un turbulenci, lai noskaidrotu, kādas slodzes helikopters spēj izturēt un uz šo testu pamata tiek plānota ANO misijas helikopteru ekspluatācija. Pats galvenais – iespējami agri atklāt plaisu veidošanos helikoptera korpusā, noteikt to rašanās avotu, izplatīšanās attīstību un ieteikt remonta tehnoloģijas.

«RTU zinātnieku uzdevums ir reālos apstākļos simulēt to, kas notiek lidojuma laikā debesīs. Šie pētījumi ļauj prognozēt negadījumu rašanās varbūtību un novērst ļoti lielas konsekvences», atzīst RTU Zinātņu prorektors Tālis Juhna. Lidmašīnu un helikopteru nogurumplaisas ir viens no bīstamākajiem defektiem. Ja tās laicīgi neatklāj, sekas var būt bēdīgas.